Zakon o komunalnoj djelatnosti HNŽ 2004.

Zakon o komunalnoj djelatnosti HNŽ 2004.
Narodne novine Hercegovačko-neretvanske županije. NNHNŽ. 4/04. 2004//08.
2004-06-08 +8
Na snazi: 2004-06-16 - 2016-05-24

Zakon o komunalnoj djelatnosti

I. Opće odredbe

Članak 1.

Ovim Zakonom određuju se komunalne djelatnosti, obavljanje komunalnih djelatnosti, pružanje komunalnih usluga korisnicima, korištenje i održavanje objekata i uređaja komunalne infrastrukture, osnivanje gospodarskih društava, načela formiranja iznosa komunalne usluge i komunalne naknade, financiranje komunalnih djelatnosti kao i financiranje izgradnje objekata i uređaja komunalne infrastrukture u općini i Gradu Mostaru (u daljem tekstu: jedinica lokalne samouprave) kao i Hercegovačko-neretvanskoj županiji-kantonu (u daljem tekstu: Županija) kada je to određeno ovim Zakonom.

Članak 2.

Jedinice lokalne samouprave obvezne su sukladno ovom Zakonu i posebnim propisima:

  • osigurati trajno i kvalitetno obavljanje komunalnih djelatnosti,
  • osigurati održavanje komunalnih objekata i uređaja u stanju funkcionalne sposobnosti,
  • poduzimati mjere za očuvanje i zaštitu okoliša.

Članak 3.

Komunalne djelatnosti, koje se obavljaju kao javna služba, u smislu ovoga Zakona su:

  1. opskrba pitkom vodom,
  2. odvodnja i prečišćavanje otpadnih voda,
  3. opskrba plinom,
  4. opskrba toplinskom energijom,
  5. prijevoz putnika u javnom prometu,
  6. održavanje čistoće,
  7. zbrinjavanje komunalnog otpada,
  8. održavanje javnih površina,
  9. održavanje nekategoriziranih cesta,
  10. tržnice,
  11. održavanje grobalja te obavljanje pogrebnih poslova,
  12. javna rasvjeta,
  13. obavljanje dimnjačarskih poslova.

Pod opskrbom pitkom vodom razumijevaju se poslovi zahvaćanja, pročišćavanja i isporuke vode za piće.

Pod odvodnjom i prečišćavanjem otpadnih voda razumijeva se odvodnja i pročišćavanje otpadnih voda, odvodnja atmosferskih voda, te crpljenje, odvoz i zbrinjavanje fekalija iz septičkih jama i ostalih sabirnih objekta.

Pod opskrbom plinom razumijeva se opskrba potrošača plinom iz sustava mreže plinovoda.

Pod opskrbom toplinskom energijom razumijeva se proizvodnja i isporuka pare i tople vode.

Pod prijevozom putnika u javnom prometu razumijeva se prijevoz putnika na linijama unutar zona koje utvrđuju jedinice lokalne samouprave, za čija područja se prijevoz odvija, osim prijevoza željeznicom, koji se uređuje posebnim propisom.

Pod održavanjem čistoće razumijeva se održavanje čistoće na javnim površinama, te skupljanje, odvoz i deponiranje komunalnog otpada na uređena odlagališta utvrđena posebnim propisima.

Pod zbrinjavanjem komunalnog otpada razumijeva se prikupljanje, transport i trajno odlaganje komunalnog otpada na odlagališta komunalnog otpada, te saniranje i zatvaranje odlagališta, temeljem posebnih propisa.

Pod održavanjem javnih površina naročito se razumijeva održavanje javnih zelenih i rekreativnih površina kao što su: javne zelene površine (park šume, parkovi, travnjaci, skverovi, zelenilo uz saobraćajnice i sl.), zelene površine stambenih odnosno urbanih cjelina, pješačke staze, zelene površine posebne namjene, površine za rekreaciju i tjelesnu kulturu na otvorenom prostoru (izletišta, šetališta, trim staze), zaštitna područja i zeleni pojasevi infrastrukturnih sustava, površine uz uređene i neuređene obale mora, rijeka, i jezera.

Pod održavanjem nekategoriziranih cesta razumijeva se održavanje površina koje se koriste za promet po bilo kojem osnovu i koje su pristupačne većem broju korisnika, a koje nisu razvrstane ceste u smislu posebnih propisa.

Pod tržnice razumijeva se upravljanje i održavanje prostora i zgrada izgrađenih na zemljištu u vlasništvu jedinice lokalne samouprave u kojima se sukladno tržnom redu pružaju usluge obavljanja prometa živežnim namirnicama i drugim proizvodima.

Pod održavanjem grobalja razumijeva se održavanje prostora i zgrada za obavljanje ispraćaja i sahrane pokojnika. Pod obavljanjem pogrebnih poslova razumijeva se preuzimanje, opremanje i prijevoz umrle osobe do mjesta ukopa.

Pod javnom rasvjetom razumijeva se upravljanje i održavanje objekata i uređaja javne rasvjete, kao i utrošak električne energije za istu.

Pod obavljanjem dimnjačarskih poslova razumijeva se obveza čišćenja i kontrole dimovodnih objekata i uređaja za loženje.

Djelatnosti iz tačke 1-7, 10., 11 i 13. stavka 1. ovoga članka poslovi su pojedinačne komunalne potrošnje, a djelatnosti iz točaka 8., 9. i 12 djelatnosti su zajedničke komunalne potrošnje.

Osim djelatnosti navedenih u stavku 1. ovoga članka, jedinica lokalne samouprave može odlukom odrediti djelatnosti od lokalnog značenja, ako su te djelatnosti nezamjenjiv uvjet života i rada građana, fizičkih ili pravnih osoba i sl., kao i način obavljanja tih djelatnosti.

Osim djelatnosti navedenih u stavku 1. ovoga članka, Županija može odlukom odrediti djelatnosti od županijskog značenja, ako su te djelatnosti nezamjenjiv uvjet života i rada građana, fizičkih ili pravnih osoba i sl., kao način obavljanja tih djelatnosti.

II. Obavljanje komunalnih djelatnosti

Članak 4.

Županija osigurava organizirano obavljanje komunalnih djelatnosti od značenja za Županiju.

Jedinice lokalne samouprave osiguravaju organizirano obavljanje komunalnih djelatnosti.

Komunalne djelatnosti mogu obavljati:

  1. gospodarska društva čiji je utemeljivač jedinica lokalne samouprave ili Županija,
  2. pravne i fizičke osobe registrirane za obavljanje komunalnih djelatnosti, kojima je odlukom predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave nakon provedenog javnog natječaja povjereno obavljanje komunalnih djelatnosti,
  3. pravne i fizičke osobe temeljem ugovora o koncesiji, (u daljem tekstu: isporučitelj komunalne usluge).

Jedinica lokalne samouprave daje isporučitelju komunalne usluge na upravljanje i održavanje komunalne objekte i uređaje individualne i zajedničke komunalne potrošnje.

Članak 5.

Jedinica lokalne samouprave, koja nije u mogućnosti samostalno osigurati obavljanje komunalne djelatnosti, odlukom predstavničkog tijela može obavljanje ovih poslova povjeriti drugoj jedinici lokalne samouprave na području Županije, temeljem ugovora.

Jedinica lokalne samouprave u Županiji može ostvarivati suradnju sa susjednim jedinicama lokalne samouprave izvan prostora Županije u cilju zajedničkog korištenja komunalnih resursa.

Ako se sustav komunalne infrastrukture proteže na području više jedinica lokalne samouprave unutar Županije, jedinice lokalne samouprave obvezne su osigurati zajedničko obavljanje komunalne djelatnosti putem gospodarskog društva u svom suvlasništvu.

Članak 6.

Jedinica lokalne samouprave odlukom utemeljuje gospodarsko društvo.

Odlukom iz prethodnog stavka ovoga članka pobliže se određuju djelatnosti kojima se vrši proizvodnja i promet proizvoda odnosno obavljanje usluga, prava i obveza utemeljivača u gospodarskom društvu, način financiranja i cijene proizvoda i usluga.

Članak 7.

Jedinica lokalne samouprave ili Županija može osnovati gospodarsko društvo za obavljanje komunalnih djelatnosti sa većinskim udjelom vlasničkog kapitala.

Članak 8.

Pravne i fizičke osobe mogu obavljati komunalne djelatnosti iz članka 3. ovoga Zakona temeljem ugovora o koncesiji.

Odluka o koncesiji i ugovor o koncesiji regulirat će se prema odredbama iz propisa o koncesijama.

Članak 9.

Isporučitelj komunalne usluge dužni su osigurati naročito:

  • trajno i nesmetano pružanje komunalnih usluga korisnicima pod uvjetima, na način i prema normativima propisanim ovim Zakonom i drugim propisima,
  • ispravnost i funkcionalnost komunalnih objekata i uređaja,
  • određenu kvalitetu komunalnih usluga koja razumijeva naročito: zdravstvenu i higijensku ispravnost prema propisanim standardima i normativima, zaštiti okoliša i točnost glede rokova isporuke.

Članak 10.

Isporučitelj komunalne usluge dužan je putem sredstava javnog priopćavanja ili na drugi odgovarajući način obavijestiti korisnike komunalnih usluga o planiranim ili očekivanim smetnjama i prekidima, koji će nastati ili mogu nastati u pružanju komunalnih usluga najkasnije tri dana prije očekivanog prekida u pružanju usluga.

Članak 11.

U slučaju nastupanja neočekivanih poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga, odnosno u obavljanju komunalnih djelatnosti, isporučitelj komunalne usluge dužan je, odmah po saznanju, o tome obavijestiti tijelo uprave odnosno tijelo nadležno za komunalne poslove jedinice lokalne samouprave i istodobno poduzeti mjere za otklanjanje uzroka poremećaja i za osiguranje pružanja usluga.

Kada nadležno tijelo primi obavijest iz stavka 1. ovoga članka, odnosno utvrdi da je došlo do poremećaja ili prekida u pružanju komunalne usluge, dužno je:

  • odrediti red prvenstva i način pružanja usluga korisnicima,
  • narediti odgovarajuće mjere zaštite komunalnih objekata i druge ugrožene imovine,
  • poduzeti odgovarajuće mjere za otklanjanje nastalih posljedica i druge potrebne mjere za obavljanje komunalne djelatnosti,
  • utvrdi razloge i eventualnu odgovornost za poremećaj odnosno prekid vršenja djelatnosti i učinjenu štetu.

Članak 12.

Korisnik komunalne usluge dužan je redovito plaćati utvrđenu cijenu za pruženu komunalnu uslugu i isporučitelju omogućiti nesmetan pristup objektima i uređajima komunalne infrastrukture..

U slučaju spora između korisnika komunalne usluge i isporučitelja usluge nadležan je redoviti sud.

Članak 13.

Komunalna usluga može se uskratiti korisniku ako:

  • izvrši priključenje na komunalnu mrežu bez odobrenja tijela uprave jedinice lokalne samouprave odnosno isporučitelja komunalne usluge,
  • nenamjenski koristi komunalnu uslugu,
  • ne plati iskorištenu komunalnu uslugu šest (6) mjeseci uzastopno, pod uvjetom da to tehničke mogućnosti dopuštaju i da se ne ugrožavaju drugi korisnici komunalnih usluga.
  • isporučitelju komunalne usluge za obavljanje komunalne djelatnosti iz članka 3. točke 1., 2. i 12 ne može se uskratiti isporuka električne energije, a eventualno dugovanje za korištenje električne energije se naplaćuje sukladno članku 12. stavak 2.

Po prestanku razloga za uskraćenje komunalne usluge isporučitelj komunalne usluge dužan je na zahtjev korisnika komunalne usluge, najkasnije u roku od tri dana od dana podnošenja zahtjeva i plaćanja naknade ponovnog uključenja, nastaviti pružanje komunalne usluge korisniku.

III. Uređenje odnosa i praćenje stanja u oblasti komunalnih djelatnosti

Članak 14.

U cilju bližeg uređenja propisa u komunalnim djelatnostima, jedinica lokalne samouprave donijet će odluke o komunalnim djelatnostima iz čl. 3 ovoga Zakona i mjerama za njihovo provođenje.

IV. Financiranje komunalnih djelatnosti

Članak 15.

Sredstva za obavljanje komunalnih djelatnosti osiguravaju se iz:

  1. cijene komunalne usluge,
  2. komunalne naknade,
  3. proračuna jedinice lokalne samouprave,
  4. posebnih doprinosa koje uvede jedinica lokalne samouprave,
  5. ostalih izvora.

Članak 16.

Iz cijene komunalne usluge osiguravaju se sredstva za obavljanje sljedećih komunalnih djelatnosti:

  1. opskrba pitkom vodom,
  2. odvodnja i prečišćavanje otpadnih voda, osim odvodnje atmosferskih voda,
  3. osiguravanje plinom,
  4. osiguravanje toplinskom energijom,
  5. prijevoz putnika u javnom prometu,
  6. održavanje čistoće u dijelu koji se odnosi na skupljanje i odvoz komunalnog otpada,
  7. odlaganje komunalnog otpada,
  8. tržnice,
  9. obavljanje pogrebnih poslova,
  10. obavljanje dimnjačarskih poslova.

Visinu cijene i način plaćanja komunalne usluge određuje odlukom jedinica lokalne samouprave na prijedlog isporučitelja komunalne usluge.

Cijena komunalne usluge za pruženu komunalnu uslugu plaća se isporučitelju usluge.

Obveznik plaćanja komunalne usluge za pruženu komunalnu uslugu je vlasnik nekretnine ili korisnik kada je to vlasnik ugovorom prenio na korisnika.

Članak 17.

Komunalnom naknadom osiguravaju se sredstva za financiranje obavljanja sljedećih komunalnih djelatnosti:

  1. odvodnja atmosferskih voda,
  2. održavanje čistoće u dijelu koji se odnosi na čišćenje javnih površina,
  3. održavanje javnih površina,
  4. održavanje nekategoriziranih cesta,
  5. održavanje grobalja i
  6. javna rasvjeta.

Komunalnu naknadu plaćaju vlasnik odnosno korisnik stambenog, poslovnog objekta i građevnog zemljišta, kada je to vlasnik ugovorom prenio na korisnika.

Komunalna naknada je namjenski prihod jedinice lokalne samouprave.

Jedinica lokalne samouprave može svojim aktom povjeriti poslove obračuna i naplate komunalne naknade, ili dijela komunalne naknade iz stavka 1. ovoga članka, isporučitelju komunalne usluge i ili drugoj pravnoj osobi.

Međusobna prava i obveze za poslove iz prethodnog stavka ovoga članka definirat će se ugovorom.

Članak 18.

Mjerila i način rasporeda sredstava komunalne naknade za komunalne djelatnosti iz članka 17. stavak 1. ovoga Zakona odlukom utvrđuje jedinica lokalne samouprave sukladno godišnjem programu.

Visinu komunalne naknade određuje jedinica lokalne samouprave prema sljedećim mjerilima:

  • stupnja opremljenosti građevnog zemljišta objektima i uređajima komunalne infrastrukture,
  • lokacije objekta (zgrada ili građevno zemljište) po zonama koje svojom odlukom utvrđuje jedinica lokalne samouprave,
  • namjeni objekta, odnosno prostora.

Jedinica lokalne samouprave može, u opravdanom slučaju, donijeti odluku o djelomičnom ili potpunom oslobađanju plaćanja komunalne naknade.

Komunalna naknada određuje se za stambeni i poslovni prostor po jedinici mjere izgrađene korisne površine m2, a za objekte otvorenog tipa (skladišta, stovarišta, tržnice, objekti linijskog ili mrežnog karaktera, i sl.) po jedinici mjere m2 površine građevnog zemljišta koje služi za obavljanje djelatnosti.

Rješenje o utvrđivanju visine komunalne naknade u svakom pojedinačnom slučaju donosi tijelo uprave, odnosno tijelo jedinice lokalne samouprave, nadležno za poslove komunalnih djelatnosti.

Program održavanja komunalne infrastrukture za komunalne djelatnosti iz članka 17. stavak 1. ovoga Zakona donosi jedinica lokalne samouprave svake kalendarske godine.

Članak 19.

Izgradnja objekata i uređaja komunalne infrastrukture za:

  1. opskrbu pitkom vodom,
  2. odvodnju i prečišćavanje otpadnih voda,
  3. opskrbu plinom,
  4. opskrbu toplinskom energijom
  5. javne površine,
  6. nekategorizirane ceste,
  7. groblja

financira se iz:

  1. naknade za korištenje građevnog zemljišta-renta,
  2. komunalne naknade,
  3. proračuna jedinice lokalne samouprave,
  4. doprinosa kojega uvede jedinica lokalne samouprave i
  5. drugih izvora.

Izgradnja objekata i uređaja komunalne infrastrukture za:

  1. prijevoz putnika,
  2. održavanje čistoće,
  3. odlaganje komunalnog otpada,
  4. tržnice.

financira se iz:

  1. cijene komunalne usluge,
  2. proračuna jedinice lokalne samouprave i
  3. drugih izvora.

Članak 20.

Naknadu za korištenje građevnog zemljišta plaća vlasnik, odnosno korisnik građevnog zemljišta, sukladno odredbama posebnih propisa.

Naknada za korištenje građevnog zemljišta plaća se za stambeni i poslovni prostor i objekte društvene, gospodarske i dr. prema površini korištenja prostora (m2).

Naknada za korištenje građevnog zemljišta različita je ovisno o lokaciji nekretnine (objekti ili zemljišta), te pripadnosti naselja zonama (stambenim, poslovnim) građevnog zemljišta koje odlukom utvrđuje jedinica lokalne samouprave.

Visinu naknade za korištenje građevnog zemljišta utvrđuje jedinica lokalne samouprave sukladno programu mjera određenih propisima o prostornom uređenju.

Naknada za korištenje građevnog zemljišta je namjenski prihod jedinice lokalne samouprave.

Naknadom za korištenje građevnog zemljišta nisu obuhvaćeni troškovi priključaka građevnog zemljišta na objekte i uređaje komunalne infrastrukture.

Članak 21.

Vlasnik građevine dužan je priključiti svoju građevinu na komunalnu infrastrukturu pod uvjetima propisanim odlukom jedinice lokalne samouprave, odnosno odredbama posebnih propisa.

Vlasnik građevnog zemljišta plaća troškove priključivanja građevnog zemljišta na objekte i uređaje komunalne infrastrukture neposredno izvršiocu priključenja.

Jedinica lokalne samouprave svojom odlukom može utvrditi područja na kojima se vlasnik građevine može izuzeti od obveze priključivanja na komunalnu infrastrukturu, ukoliko je isti na zadovoljavajući način pojedinačno osigurao svoje potrebe.

V. Odredbe o grobljima

Članak 22.

Groblje je komunalni objekt koji jedinica lokalne samouprave daje na upravljanje i održavanje isporučitelju komunalne usluge.

Članak 23.

Jedinica lokalne samouprave propisuje način i uvjete uređivanja i održavanja grobalja, uvjete za ustupanje i naknadu za korištenje grobnih mjesta i uvjete kada se pokop može vršiti van groblja u uporabi.

Članak 24.

Jedinica lokalne samouprave će osigurati da se u naseljima gradskog tipa izgrade mrtvačnice.

Do završetka mrtvara iz stavka 1. ovoga članka, jedinica lokalne samouprave osigurava posebno određenu i uređenu prostoriju za čuvanje umrlih.

Članak 25.

Objektima za vršenje vjerskih obreda koji se nalaze u postojećim grobljima, upravljaju vjerske zajednice kojima dati objekti pripadaju.

VI. Nadzor

Članak 26.

Nadzor nad sprovođenjem odredaba ovoga Zakona, drugih propisa i općih akata donesenih temeljem ovoga Zakona iz oblasti komunalnih djelatnosti vrši Ministarstvo graditeljstva, prostornog uređenja i zaštite okoliša Županije (u daljem tekstu: Ministarstvo) i tijelo jedinice lokalne samouprave nadležno za komunalne poslove.

Članak 27.

Inspekcijski nadzor nad sprovođenjem ovog Zakona provode županijski komunalni inspektor i komunalni inspektori jedinice lokalne samouprave, svaki u okvirima svoje nadležnosti.

Članak 28.

Za županijskog komunalnog inspektora i komunalnog inspektora jedinice lokalne samouprave mogu se imenovati samo osobe sa završenim fakultetom tehničkih ili prirodnih znanosti, VII/1 stupanj stručne sprema, sa najmanje 3 godine radnog iskustva na istim ili sličnim poslovima i položenim stručnim ispitom.

Članak 29.

U vršenju inspekcijskog nadzora komunalni inspektor ovlašten je da:

  1. kontrolira da li se komunalne usluge pružaju sukladno propisanim uvjetima,
  2. kontrolira održavanje i korištenje komunalnih objekata i uređaja kao što su: javne prometne površine u naselju, javne zelene površine, objekti za opskrbu naselja i pučanstva vodom za piće, objekti za prečišćavanje i odvođenje otpadnih voda i odvođenje atmosferskih voda iz naselja, objekti za deponiranje otpadaka, objekti za proizvodnju i distribuciju toplote, objekti za distribuciju gasa.
  3. kontrolira vršenje pogrebne i dimnjačarske djelatnosti,
  4. kontrolira održavanje i korištenje i drugih komunalnih objekta i uređaja, kao što su: željezničke i autobuske postaje i stajališta, javna kupatila i kupališta, česme i bunarevi, javna skloništa, javni nužnici, septičke jame, dječja igrališta, tržnice, stočne i druge pijace i sl.
  5. naplaćuje mandatne kazne.

Komunalni inspektor vrši i druge poslove iz oblasti komunalnih djelatnosti za koje je ovlašten ovim Zakonom, odnosno propisima jedinica lokalne samouprave.

Članak 30.

U postupku inspekcijskog nadzora primjenjuju se propisi o upravnom postupku ukoliko odredbama ovoga Zakona nije drugačije utvrđeno.

Komunalni inspektor rješenjem naređuje izvršenje određenih mjera i određuje rok za njihovo izvršenje sukladno Zakonu i odluci jedinice lokalne samouprave.

Žalba ne odlaže izvršenje rješenja ako se radi o poduzimanju žurnih mjera u općem interesu koje se ne mogu odlagati ili ako bi uslijed odlaganja izvršenja rješenja bila nanesena znatna materijalna šteta, ili ako bi bili ugroženi životi i zdravlje ljudi.

Komunalni inspektor koji je donio rješenje može na obrazloženi prijedlog žalitelja odložiti izvršenje naređenih mjera, ako žalitelj učini vjerovatnim da bi uslijed izvršenja tih mjera nastupila znatna materijalna šteta koja se na drugi način ne može otkloniti, a odlaganje se ne protivi općem interesu.

VII. Kaznene odredbe

Članak 31.

Novčanom kaznom od 2.500 do 10.000 KM kaznit će se za prekršaj isporučitelj komunalne usluge iz članka 4. stavak 3. ovoga Zakona:

  1. ako se ne pridržava obveza utvrđenih u članku 9. ovoga Zakona
  2. ako u sredstvima javnoga informiranja ili na drugi pogodan način blagovremeno ne obavijesti korisnike komunalnih usluga o planiranim ili očekivanim smetnjama i prekidima koji mogu nastati u pružanju komunalnih usluga (članak 10),
  3. ako se ne pridržava obveza utvrđenih u članku 11. stavak 1. ovoga Zakona,
  4. ako uskrati komunalnu uslugu korisniku izuzev u slučajevima propisanim u članku 13. stavak 1. ovoga Zakona,
  5. ako po prestanku razloga za uskraćenje komunalne usluge ne nastavi pružanje komunalne usluge u roku utvrđenom u članku 13. stavak 3. ovoga Zakona.

Za prekršaj iz prethodnog stavka ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi isporučitelju komunalne usluge i to novčanom kaznom od 500 do 2000 KM.

Članak 32.

Ako tijelo uprave odnosno tijelo nadležno za komunalne poslove jedinice lokalne samouprave ne poduzme mjere iz članka 11. stavak 2. ovoga Zakona, kaznit će se za prekršaj odgovorna osoba u tom tijelu novčanom kaznom od 500 do 2000 KM.

Članak 33.

Vlasnik građevine koja se priključi na komunalnu infrastrukturu suprotno odredbama članka 21. stavak 1. ovoga Zakona, kaznit će se novčanom kaznom:

  • pravna osoba u iznosu od 5.000,00 KM,
  • odgovorna osoba u pravnoj osobi u iznosu od 1.000,00 KM i
  • fizička osoba u iznosu od 500,00 KM

Članak 34.

Novčanom kaznom na licu mjesta (mandatna kazna) za prekršaje iz odluke iz članka 14. ovoga Zakona, kaznit će se počinitelj u iznosu od 50,00 do 300,00 KM.

Visinu kazne za pojedinačne prekršaje iz prethodnog stavka ovoga članka utvrdit će jedinica lokalne samouprave svojom odlukom.

VIII. PRijelazne i završne odredbe

Članak 35.

Županija je dužna u roku od jedne (1) godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti Zakon o grobljima kojim će se pobliže regulirati izgradnja, korištenje i upravljanje grobljem.

Jedinice lokalne samouprave dužne su, u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona, donijeti propise radi provedbe ovoga Zakona.

Članak 36.

Danom stupanja na snagu ovoga Zakona na području Županije prestaje primjena svih zatečenih propisa iz oblasti komunalne djelatnosti odnosno komunalnog gospodarstva, ukoliko ovim Zakonom nije drugačije utvrđeno.

Zatečeni provedbeni propisi ostaju na snazi do donošenja propisa jedinica lokalne samouprave, a najduže tri (3) mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.

Članak 37.

Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama Hercegovačko-neretvanske županije”.

Bosna i Hercegovina
Federacija Bosne i Hercegovine
Hercegovačko-neretvanska Županija
Skupština

Broj: 02-01 X 096/04
Mostar, 24. svibnja 2004. godine

Predsjedavajući
Omer Čevra, v.r.